مهمان خدا

دلنوشته های یه بنده خدا

مهمان خدا

دلنوشته های یه بنده خدا

امید بخش‏ترین آیه‏ى قرآن‏

 

شاید براتون سوال شده باشه که امید بخش ترین آیه از قران کریم کدام آیه است . همین سوال را حضرت على علیه السلام از جمعى از مومنان سؤال فرمودند: آیا مى‏دانید امیدبخش‏ترین آیه‏ى قرآن کدام است؟! هر کس آیه‏اى را عنوان کرد:

بعضى گفتند: آیه‏ى «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ» ( یعنى خداوند جز شرک، گناهان دیگر را مى‏بخشد.)

بعض دیگر گفتند که این آیه است: «وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً» (هر کس خلافکار و ظالم باشد ولى استغفار کند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت.)

عدّه‏اى اظهار داشتند آیه‏ى «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ، لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً» ( اى بندگان من که در حقّ خود اسراف کرده‏اید! از رحمت خدا مأیوس نشوید، زیرا او همه‏ى گناهان را مى‏بخشد.)

تعدادى هم نظر به این آیه داشتند «وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ، ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» (کسانى که اگر کار زشتى انجام دادند و به خودشان ظلم کردند، یاد خداوند مى‏کنند و براى گناهان خویش استغفار مى‏نمایند، و کیست جز خداوند که گناهان را ببخشد.)

خلاصه هرکس هر آیه ای از قران را که فکر میکرد آیه امیدوارکننده است را گفت. امام علی علیه السلام بعد از اینکه حضرت نظرات آنان را شنید، فرمودند: از حبیبم رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله شنیدم که فرمود: امیدبخش‏ترین آیه در قرآن این آیه است:

«أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ، إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»

سپس پیامبر صلى اللَّه علیه و آله ادامه دادند: یا على! سوگند به خداوندى که مرا بشیر و نذیر به سوى مردم مبعوث کرد، وقتى که انسان براى نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته مى‏شود، و زمانى که رو به قبله کند، پاک مى‏شود. یا على! مثال اقامه کننده‏ى نمازهاى روزانه، مثل کسى است که هر روز پنج مرتبه در نهر آبى که جلوى منزل اوست خود را شستشو کند.

پیام ها:

1 رهبر باید الگوى مردم باشد.

2 نماز را باید با شرایط و آداب کامل بجاى آورد. در کلمه‏ى «فَأَقامَهُ»، معناى کمال و تمام نهفته است.

3 نماز قوّت قلب مؤمنان است. چون در آیات گذشته، فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و این امور نیاز به روحیّه بالا دارد، لذا در این آیه، خداوند امر به تقویت روح با اهرم نماز مى‏فرماید.

4 نمازها را باید در وقت مقرّر انجام داد.

5 نماز، روشن‏ترین نمونه‏ى کار نیک است.

6. اعمال انسان در یکدیگر تأثیر دارند.

7 دستور به نماز، روشن‏ترین پند خداست.(نماز، ذکر الهى است).

8 همه‏ى افراد از تذکّرات الهى، بهره‏مند نمى‏شوند.

9 برپایى و اقامه‏ى نماز، پشتکار و حوصله مى‏خواهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.